Jkl_ryhma1_portaat.jpg

Jyväskylän jaoston menneet tapahtumat 2018

Tammikuu

To 11.1. Savutuvan Apaja

Toimintavuotemme 2018 käynnistyi vierailulla ihanan tunnelmallisella Savutuvan Apajalla. Mahtava paikka kokoustamiseen, yritystilaisuuksiin ja perhejuhliin! Upeat saunatilatkin löytyy ja Päijänne ihan rannassa. Herkulliset tarjoilut, sisustukselliset yksityiskohdat, elävä tuli ulkona, takassa ja kynttilöissä, hurmaava henkilökunta - kaikki on kohdallaan. Kiitos Miina-Maria, José ja Jukka! Menestystä teille!

Illan aikana kuulimme myös puheenvuorot onnistuneen tapahtuman luomiseen ja järjestämiseen liittyvistä seikoista. Tunnelma, viihtyminen ja tarinallisuus on tämän päivän POP! Kiitos Ilja Aalto, Northbound Oy ja Antti Korhonen, Liveto Group Oy!

Ke 17.1. Forenom Hostel Jyväskylä

Forenomin viimeisin uutuus Jyväskylässä, Hostel, tarjoaa kodikkaan ja kustannustehokkaan vaihtoehdon niin lyhyeen kuin pitkäaikaiseen majoitukseen kaupungin ytimessä, kompassin naapurissa Kauppakadun varrella. Kompaktit, viihtyisät ja tyylikkäät huoneet ovat omiaan omaa rauhaa ja lepoa varten. Muiden majoittujien kanssa voi halutessaan seurustella jaetuissa yhteisissä tiloissa. Hostellissa on mahdollisuus omaehtoiseen kokkailuun mutta helposti pääsee myös valmiiseen pöytään, sillä Hostellin yhteydessä sijaitsee munakkaistaan kuuluisa EGG-ravintola. Rentouttavan illan takaa jacuzzilla varusteltu tyylikäs saunaosasto. Hostellimajoittuminen saa Forenom Hostel Jyväskylässä aivan uuden sisällön.

Helmikuu

To 22.2. Sodexo

Kävimme Sodexon vieraana Jyväskylän kaupunginteatterilla 22.2.2018.  Sodexolta oli mukana Seija Sipilä sekä Suvi Mieskonen, jotka esittelivät lyhyesti Sodexon toimintaa ja muistuttivat meitä missä kaikessa he voisivat olla apunamme esimerkiksi tilaisuuksia järjestettäessä. Pääsimme myös kuulemaan teatterin terveiset Jouni Huhtanimen kertomana sekä rentoutumaan katsellen kaupunginteatterin esitystä "Kun isoisä Suomeen hiihti".

Maaliskuu

Ti 6.3. Mäntän Klubi, Serlachius-museo Gösta ja Art Hotel Honkahovi

Tutustuimme toimitusjohtaja Iris Mäkisen johdolla G.A. Serlachius Oy:n edustus- ja vierastiloiksi sekä henkilöstön kokoontumis- ja harrastuspaikaksi vuonna 1920 valmistuneeseen Mäntän Klubiin. Rakennuksen omistaa Kauko Sorjosen säätiö ja se on vuokrattu Mäntän Klubi Oy:lle, joka harjoittaa sekä Mäntän Klubilla että Taidekeskus Honkahovissa hotelli- ja ravintolatoimintaa. Saimmekin vierailumme aikana nauttia molempien kohteiden maittavista tarjoamisista ja tutustuimme kutsuviin hotelli- ja kokoushuoneisiin. Jos on näissä puitteissa viihtyneet niin Ruotsin kungingas Carl Gusaf kuin UKK:kin, niin mikseipä siis mekin.

Hotellitoiminnan ohella Mäntän Klubi on Mänttä-Vilppulan laajaan kulttuuritarjontaan kytkeytyvä toimintakeskus. Vierailuumme liittyikin myös opastettu kierros Serlachius-museo Göstassa, missä oppaanamme toimi mainio Riitta Jyrinki. Tutustuimme niin Göstan perusnäyttelyyn kuin  yllättävään, hauskaan ja puhuttelevaan Jiri Gellerin näyttelyyn ”Fuck the World”.

Kuljetuksen Mänttään hoiti tutun varmasti Pohjolan Matkojen Tarmo, joka sattui viettämään samana päivänä nimipäiviään. Matka sujuikin turvallisesti onnittelulaulun siivittämänä. Tämä reissu oli kulttuurielämys, joka pitää kokea uudestaan.

ti 20.3. Jaoston kevätkokous

Jyväskylän jaoston kevätkokous pidettiin tiistaina 20.3. Liikunta- ja hyvinvointikeskus Buugissa. Illan isäntänä toimi Buugin yrittäjä Teemu Manninen, joka ennen varsinaista kevätkokoustamme esitteli meille keskuksen tiloja ja monipuolisia palveluita. Buugissa onnistuu myös kokoukset ja koulutukset, ja niihin voi sujuvasti liittää maukkaan lounaan tai kahvitarjoilut.  Varsinaisen kevätkokouksen asialista mentiin nopealla ja ammattitaitoisella tahdilla lävitse, jotta pääsimme nauttimaan Buugin salaattibaarista kokouksemme jälkeen.

Ke 28.3. Ravintola Vesilinna

Jaostollamme oli ilo olla Vesilinna ravintolan asiantuntevan ja lämminhenkisen henkilöstön vieraana. Emäntämme Ilona, kokkimme Pasi ja tarjoilijamme Piia ja Heidi loihtivat eteemme makuelämyksiä, jotka veivät kielet mennessään. Illan aikana saimme myös kattavan katsauksen siitä, mitä kaikkea Vesilinna ravintolassa kevään ja kesän aikana tapahtuu. Ohjelmassa oli tiedossa mm. Tango Primavera – Vesilinnan lauantai, Vesilinna goes 50´s Vappuaatto, Minnabakes Kakkubrunssia, Koulunpäättäjäisbrunssia, Kalevan kisojen ruokailua ja Neste Rally Vesilinna Vipiä.

Vesilinna Ravintola jatkaa siis hyvän ruuan ja monipuolisen ohjelman tarjoajana kaupunkimme huipulla.

Huhtikuu

Toukokuu

Kesäkuu

Heinäkuu

Heinäkuu lomailtiin

Elokuu

Syyskuu

Pe 14.9. – la 15.9. Vierailu Seinäjoelle

Seinäjoki Congress kustui Jyväskylän ja Tampereen jaostot vieraikseen syyskuun puolivälissä. Pääsimme vierailemaan niin OmaSp Stadionilla kuin Seinäjoki Areenalla ja kokous- ja tapahtumapaikka Framilla. Vierailukohteiden muuntuvat tilat soveltuvat moneen tarkoitukseen ja yhteistyö toimijoiden välillä vaikutti saumattomalta. Erikoisuutena kokoustiloista jäi mieleen etenkin Framin Swing-huone, jossa voi kesken kokouksen virkistää aivonystyröitään keinumalla joko perinteisessä keinussa tai keinutuoliksi muutetussa potkukelkassa. Vierailuun kuului myös käynti legendaarisessa hotelli Sorsanpesässä ja perhevoimin johdetussa entisten rautatieläisten rakentamassa idyllisessä hotelli-ravintola Almassa. Pohojolaiseen tapaan kaikki oli suurta ja tarjoilut runsaita. Matkan kohokohdaksi monien mielestä kohosi vierailu Kyrö Distillery Companyyn, missä meitä hemmoteltiin ensin herkullisella illallisella ja sen jälkeen pääsimme kuulemaan yrityksen huikean menestystarinan tislaamokierroksella. Ilta huipentui maailmallakin palkitun ginin maisteluun. Yö vietettiin Sokos Hotel Vaakunan vasta remontoiduissa huoneissa ja ginin maistelun jälkeen uni tosiaan maittoi rauhallisissa ja viihtyisissä huoneissa.

Lokakuu

Ke 10.10. Viikinkiravintola Harald

Haraldin väki kutsui meidät sihteerit illalliselle kuulemaan pikkujoulukauden vinkeistä ja mahdollisuuksista Haraldissa. Ilta oli kerrassaan mainio herkullisen ruuan, hyvän seuran ja hersyvän naurun siivittämänä.

Oodi Haraldille!
Tähän kylään palaan takaisin.
Taas kilven kavereiden kanssa jakaisin.
Kylläisen mahan viereen makaisin.
Borghildille herkuista kiitokset nakkaisin.

Näin taitavasti riimitellen Aleksis Kiven päivän innoittamana haluamme lämpimästi kiittää Viikinkiravintola Harald Jyväskylä n kyläpäällikköä henkilökuntineen vieraanvaraisuudesta, herkullisesta tarjoilusta ja mahdottoman hauskasta illanvietosta. Haraldia ei voi kertoa, Harald täytyy kokea.

Ti 16.10. Osuuskauppa Keskimaa

Jaostomme oli Osuuskauppa Keskimaan vieraana 16.10.2018 Tämän mielenkiintoisen vierailun meille mahdollisti jäsenemme, Ritva Harju joka työskentelee Keskimaan johdon assistenttina yhdessä kollegansa Suvi Elonheimo-Tikkasen kanssa.
Vierailumme aikana Keskimaan historiasta, nykyhetkestä ja tulevaisuudesta meille kertoi Keskimaan toimitusjohtaja, kauppaneuvos Antti Määttä, Jyväskylän Sokos Hotellien myyntipäällikkö Teija Rosti toi hotellipuolen terveiset ja Kauppakeskus Sepän kauppakeskuspäällikkö Mikko Seppälä kertoi Sepän synnystä ja ensimmäisestä vuodesta uuden Seppälän Prisman yhteydessä. Oli mielenkiintoista kuulla maakunnan isoimman kauppakeskittymän yhteistyöstä ja siitä, miten molemmat hyödyttävät toinen toistaan.
Pääsimme myös tutustumaan Keskimaan monitilakonttoriin Prisman yläkerrassa ja kuulemaan työskentelykokemuksista siellä; millaista on työskennellä uudenlaisessa toimistossa jossa ei ole kenelläkään omia huoneita ja tilat on suunniteltu muuttuvia työtilanteita-ja -tarpeita palvelevaksi.Vierailullemme saimme myös nauttia Urban Farmin maistuvasta salaattibaarista. Keskimaan vierailu oli monella tapaa mielenkiintoinen sekä ainutlaatuinen ja kenties juuri sen vuoksi suosituin tapahtumamme tänä vuonna tähän mennessä!

Ke 24.10. Toimiva vuorovaikutus –koulutus Jyväskylän yliopistolla

Ennen varsinaista koulutusta Avoimen yliopiston johtaja Jukka Lerkkanen ja Semma Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Sallinen esittelivät omien toimialojensa antia. Semma myös tarjosi illan aika maittavat koulutuskahvit ja herkullisen iltapalan. Toimivan vuorovaikutuksen kouluttajanamme toimi Jyväskylän yliopiston opetuksen kehittämispäällikkö, liikuntatieteiden tohtori Ulla Klemola. Ullalla on pitkäaikainen kokemus opettajankouluttajana ja yläkoulu-lukion liikunnanopettajana ja hänen omat vuorovaikutuksen opettajansa ovat olleet PPP eli pari, perhe ja peruskoulu.

Koulutuksessa pääsimme tutustumaan toimivan vuorovaikutuksen työkaluihin eli tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Toimivan vuorovaikutuksen työkalut auttavat tunnistamaan vuorovaikutustilanteisiin liittyviä tunteita ja tarpeita, kehittämään tilannetajua, selkeyttämään viestintää ja ratkaisemaan ristiriitoja. Näin vuorovaikutus helpottuu ja muuttuu entistä toimivammaksi. Kuuntelemisen ja omasta puolesta puhumisen taito eli kykyä kertoa, mitä ajattelee, tuntee ja haluaa, ovat keskeisiä toimivan vuorovaikutuksen työkaluja ja ne sopivat niin työpaikoille, kouluun kuin kotiinkin.

Ke 30.10. Jyväskylän jaoston syyskokous

Jyväskylän jaoston syyskokous pidettiin keskiviikkona 30.10. Hotelli Albassa. Illan emäntänä oli toimitusjohtaja Katri Paakkari, joka yhdessä keittiömestari Lotta Hirvasen kanssa esitteli meille Alban joulumenuta ja tarjosi kokouksen jälkeen ihanan illallisen.  Varsinainen syyskokouksen asialista käytiin ammattitaitoisesti läpi ilman suurempia yllätyksiä. Uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin Tarja Hyvönen, Minna Kastelin-Niemi ja Mirkka Lampinen.

Marraskuu

To 15.11. Viestintäkoulutus, Redesan Oy

Sokos Hotel Alexandra loi sopivat puitteet viestintäkoulutuksellemme, jonka yrittäjä Sanna Jylänki veti innostavasti ja ammattitaidolla läpi. Aiheena tilaisuudessa oli sisäinen markkinointi, tiedon tiivistäminen selkeäksi ja sen oikea kohdentaminen. Kiteytä, karsi, uskalla, kokeile!

Joulukuu

Ma 10.12. Veitsenterällä-nykysirkusmonologi

Jaostomme jäsenillä oli mahdollisuus kokea Vesa Purokurun Veitsenterällä -esitys entisen Juomatehtaan tiloissa maanantaina 10.12. Nykysirkusmonologi yhdisti akrobatian ja elämänfilosofian yllättävällä ja vaikuttavalla tavalla. Elämän punainen lanka voi joskus kadota, mutta myös löytyä sen jälkeen ihan uudella tavalla. Tarvitaan vain rohkeutta ja heittäytymistä. Ajatuksia herättävä esitys: miten tätä elämää kannattaa elää ja kenen ehdoilla.

Jyväskylän jaoston menneet tapahtumat 2017

Jyväskylän jaoston menneet tapahtumat 2016